Czym różnią się owoce liofilizowane od owoców suszonych?

Czym różnią się owoce liofilizowane od owoców suszonych?

Coraz popularniejsze stają się produkty liofilizowane, które wydają się świetną alternatywą dla owoców i warzyw suszonych, mrożonych, a nawet świeżych, które są poza sezonem. Jak wygląda proces liofilizacji owoców i warzyw? Czy tego typu produkty są zdrową przekąską? Czy w owocach liofilizowanych zawarte są cenne składniki odżywcze i witaminy? Odpowiedzi na wszystkie pytania znajdziesz poniżej!

Wartości odżywcze produktów liofilizowanych
W przypadku produktów liofilizowanych badania wykazują, że zawierają aż 90% pierwotnej zawartości składników odżywczych, dlatego praktycznie niczym nie różnią się od świeżych owoców i w przeciwieństwie do nich zawsze można je mieć pod ręką, ponieważ mają długą datę ważności. Owoce liofilizowane pomimo procesu liofilizacji posiadają taką samą ilości kalorii i cukrów, co świeże owoce. Cukier zawarty w owocach liofilizowanych jest znacznie bardziej skoncentrowany, dlatego łatwiej jest go spożyć więcej niż w przypadku świeżej formy owoców. W produktach liofilizowanych zawarte są węglowodany i błonnik, a także minerały dokładnie w takiej samej ilości, co w świeżych produktach. Warto wspomnieć, że owoce liofilizowane nie zawierają żadnych chemicznych dodatków lub konserwantów, dzięki czemu są one dla nas zdrowe i są cennym źródłem witamin. Co więcej, owoce liofilizowane zarówno w smaku, jak i zapachu są zdecydowanie bardziej intensywne niż ich świeże odpowiedniki.

A jakie są właściwości świeżych i suszonych owoców?
Uważa się, że produkty liofilizowane pod względem wartości odżywczych są zdecydowanie lepszą alternatywą dla owoców suszonych i owoców świeżych. W przypadku produktów suszonych ich wartość odżywcza wynosi ok. 60% ekwiwalentu ich świeżych odpowiedników. Uważa się, że wiele cennych witamin i minerałów zostaje zniszczonych pod wpływem ciepła, które jest wykorzystywane w trakcie odwadniania. Jeżeli owoce suszone nie są dodatkowo dosładzane, to zawierają podobną wartość kaloryczną do owoców świeżych, jak również dość sporą dawkę błonnika i węglowodanów. Jednakże wadą owoców suszonych jest fakt, że mają dość przytłumiony zapach i smak. 

Komentarze innych (0)
Napisz swój komentarz
Końcowa ocena